Pentru mine, 19 cele mai eficiente forme de terapie

Dragi prieteni,
Va impartasesc „metodele” mele de … redresare pe linia de plutire, ca sa zicem asa, de revenire la starea naturala de bine, echilibrare si armonizare, adica de vindecare psihica, emotionala si nu in ultimul rand, fiziologica. Anul acest, se pare ca nu doar pentru mine, a fost un an plin de necesitatea constanta a redresarii emotionala, in special. Am pus in practica cea mai mare parte din ele.

Adunate de-a lungul persistentelor mele cautari, ele mi-au fost sprijin de nadejde, luminite scanteietoare in momentele de noapte sufletesca. 

Sunt convinsa ca deja le cunoasteti si voi si le folositi pe multe dintre ele, pur si simplu din intuitie, fara sa le dati o atentie deosebita … In fine, sunt atat de simple, atat de la indemana oricui, atat de accesibile. Nu poate fi totul atat de usor, atat de simplu. Trebuie sa fie ceva, … altceva, ceva mai complicat, mai avansat, ceva ce precis e foarte scump si in mod sigur neaccesibil decat celor foarte bogati … in plan material, vreau sa spun. Stiu, asta era si ideea mea. Si continuam sa caut metode oferite de altii, metode cu tot felul de promisiuni. Dar in zadar imi tot pun toata speranta in altul: sa ma vindece, sa ma iubeasca, sa ma guverneze, etc. Nimeni nu stie si nu intelege ce se intampla in mine decat eu si sufletul meu. Nimeni nu cunoaste dorinta inimii mele si nici nu ar putea fiindca ea nu poate fi exprimata clar in cuvinte, doar in actiune. Actiune simpla, inspirata, proaspata. Actiunea de a primi si de a oferi asa cum ai primit, nealterat de tot felul de preconceptii, banuieli, dubii, etc. Gand pur, actiune pura. 

Schimbarea unei atitudini este actiune. Iertarea este actiune. Imaginatia e actiune. 

La fel cum se spune ca omului ii sunt suficienti cativa metri patrati de teren ca sa se descopere pe sine si intreaga lume, e suficienta actiunea interioara, doar o mica intoarcere, o schimbare de perspectiva, ca sa observam efecte miraculoase. 

De aceea le-am numit terapia miracole zilnice. Fiindca le practicam zilnic. Fiindca zilnic le observam efectele benefice. 

E suficient una, una care sa iti place mai mult, care te simti indemnat sa o faci. 

Ma bucur ca am primit aceasta idee de va impartasi toate acestea. 

Vi le ofer cum le-am primit 🙂

   
1. Jurnalul. Ca sa ne cunoastem, vorbim cu sufletul nostru, dar mai ales, il ascultam. Jurnalul este poarta de comunicare la indemana, prietenul cel mai intim si mai loial. Imi placeau de mica povestile. Mereu am simtit nevoia sa scriu, placerea de a ma povesti mie insami, cum spunea Julien Green. 

 2. Simplitate. Lucrurile simple sunt atat de usor de ignorat si totusi in ele sta ascunsa gingasie si modestie incomensurabila, calitati vindecatoare atunci cand sunt observate.  

  
3. Gratitudine. Terapia gratitudinii este binecunoscuta in multe stiinte si religii (toate probabil). E o practica excelenta a spune in minte sau cu voce tare „multumesc” pentru orice: orice vezi, orice auzi, orice simti, orice gand ai. Cele bune sa se adune, cele rele sa se spele. Dar cum se vor spala cele rele pana nu le recunoastem? Si cum se vor aduna cele bune, daca nu multumim pentru ele?

 
4. Natura. Nu cred ca cineva ar avea nevoie de incurajare si indrumare in privinta increderii in puterea vindecatoare a naturii. Ba mai mult, Natura este un profesor de exceptie, pentru orice doresti sa cunosti. Doar observa cu atentie! 

  
5. Respir. Cand orice altceva nu functioneaza, cand ma simt prea rau ca sa multumesc, cand nu pot sa ies afara sa ma plimb, cand ma simt „incoltita” si fara scapare, atunci respir. Respir cat de profund si de lung pot, ma incurajez sa imi concentrez toata atentia asupra simplului proces de respiratie. Simt aerul in nari, in nas, in trahee, in plamani … Apoi simt pauza de calm dintre respiratii. 
 6. Delicatete. A admira inseamna a deveni ceea ce admiri. O floare ne inmoaie inima „batucita” de atatia bocanci si de palme grele. Invatam de la o floare puterea de a indrazni sa fii vulnerabil intr-o lume … atat de … complicata. Miracolul simtirii este insasi forta si onoarea de a fi om viu. 

  
7. Incantare. Poate nu in fiecare zi gasim ceva care sa ne incante sufletul la lacrimi. Dar atunci cand gasim, cand ni se ofera, sa stim sa primim cu inima deschisa, complet. Si sa stim sa multumim pentru un dar parca special conceput doar pentru noi, noi care s-a intamplat sa fim acum aici.
  
  

8. Tandrete. O imbratisare, o mangaiere, o privire plina de duiosie, un cuvant din suflet, are puteri miraculoase atat pentru cel ce o primeste cat si pentru cel ce o ofera. 
  

9. Magic cotidian. Sunt multe lucruri cu adevarat magice in comunul cotidian. Lucruri pe langa care trecem nepasatori in goana mintii noastre. Stralucirile apei, sclipirea fulgilor de nea, maretia muntilor, gingasia florilor, netezimea portelanului cestii mele de cafea, gustul, mirosul, sunetul, culori, … Toate sunt aici cu mine, pentru mine, pentru bucuria mea. Cineva le-a facut toate astea pentru mine.
  

10. Bucuria. Bucuria nu este doar acea manifestare exterioara exuberanta atunci cand ne iasa planurile. Bucuria interioara este o taina traita de suflet in orice moment al vietii, fara motiv, independent de conditiile externe. 

  

11. Mirare. Si chiar daca suntem adulti atoatestiitori, subtilele descoperiri interioare zilnice, daca suntem atenti, ne vor reda atitudinea corecta a inocentei care vede prima data lumea, cu ochi de copil. O frunza in vant, o panza de paianjen incarcata de roua, o turma de oi pe colina, un nor cu forme simpatice, … 🙂 Sa zimbesc. 
  

12. Prietenia. In aceste vremuri in care ne aflam, omul isi poate alege preferinte in toate aspectele vietii, de la ce haine port, la ce diete tin si pana la conceptiile largi despre lume si viata. Si poate deveni din ce in ce mai specific in preferintele lui. Prin urmare, posibilitatea gasirii unei compatibilitati in aceste conditii devine infima. Fiecare se gaseste pe drumul sau, unic ca si individul. 

Prietenia, cati oameni atatea definitii. Fiecare intelege altfel relatia interumana. Dar sa ne amintim doar de momentele cand radem sau plangem impreuna cu altii, cand sarbatorim, cand lucram impreuna. Fara sa ne bazam prea puternic unii pe altii, stim cu totii ca ne simtim mai puternici, mai increzatori in reusita, mai putin singuri in compania altuia. Iar jocul devine de o mie de ori mai distractiv. 

  

13. Compasiunea.  Realizand fragilitatea vietii atat de curand trecatoare, simtim atat mila cat si aprecierea sincera pentru aceasta aparitie momentana in experienta noastra, atat de vie si calda, atat de frumoasa, tocmai in fata ochilor mei, cantandu-si cantecul sau ce i-a fost dat, tocmai urechilor mele. Nimic nu mi se cere decat sa o vad si sa aud cu toata fiinta mea.
  

14. Joaca. Cateodata, luati de valul planurilor noastre, uitam sa privim totul cu ochi de copil, uitam sa ne miscam asa cum doreste corpul nostru sa se miste, sa ne invartim, sa ne unduim, sa sarim, sa alergam, sa ne plimbam prin parc … Sa urmam exemplul copiilor. Ei stiu sa isi faca joc oriunde si din orice, indiferent daca au sau nu la indemana jucariile preferate. Sa ne amintim sa mai reducem din seriozitatea cu care ne luam la tranta cu viata, sa ne mai dezmortim din lancezeala, sa iesim afara si sa fim pregatiti pentru o invitatie la joc. 

 
   

15. Iertarea. Ca si Gratitudinea si Bucuria, Iertarea e o forma de baza in terapia psiho-emotionala. Din perspectiva hawaiiana numita Ho’oponopono, iertarea inseamna a corecta o eroare. Eroarea se intampla la interpretarea unei situatii sau persoane, iar aceasta interpretare eronata se datoreaza unei amintiri, unei informatii inregistrate in mod gresit, distorsionat. Stim din proprie experienta ca nu ne pot rani decat oamenii de la care avem anumite asteptari, asteptari care nu sunt indeplinite, asteptari pe care fie le-am mostenit,fie le-am creat noi insine. In terapia iertarii revenim la normal, renuntand la orice amintire sau idee proprie care a creat aceasta distorsionare a perceptiei. Stim ca fiecare om are o datorie fata de el insusi in primul rand, fata de propriul sau sine, de sufletul sau, nicidecum sa ne indeplineasca noua asteptarile inchipuite. Rostind cuvintele (pe drept numite magice) „Imi pare rau”, „Te rog, iarta-ma”, „Multumesc”, „Te iubesc” starea noastra revine la armonia naturala, simtind totodata o eliberare profunda, atat noi cei ce practicam, cat si cei pe care ii iertam.
  

16. Contemplarea. O buna colega din liceu ma observa si imi spunea : „esti o fire contemplativa”. Mereu privem pe fereastra (in pauze-imi amintesc sigur, probabil si in unele ore). Acasa sedeam pe acoperisul casei ore in sir, de dimineata pana seara, cateodata, privind cerul. Alteori priveam animalele din gospodarie, gaini, porcul, cainele, pisica. Cele mai fericite momente, cele mai frumoase amintiri sunt orele petrecute in contemplare linistita. Atunci, linistind nebunia mintii, putem auzi soaptele sufletului. Mistere ni se dezvaluie si secrete ne sunt incredintate. Perle si diamante din comorile interioare. 
  

17. Hrana. Da, chiar si hrana este o terapie. Cu atat mai mult cand apreciem profund bunatatea mancarii, gandindu-ne cum Natura buna a crescut-o si cum oameni buni ne-au adus-o aproape, la indemana, ba chiar ne-au pus-o pe dinainte pe masa noastra. Hrana ne reconecteaza automat la Natura, ne intareste trupurile dar si psihicul. 

   

18. A pune la cuptor.  Aceasta metoda probabil nu ii place oricui cat imi place mie. E ceva miraculos in a amesteca cateva ingrediente ca mai apoi sa le incredintezi cu totul cuptorului, iar in final sa fii fericitul primitor al parfumului, a texturii moi sau crocante si al gustului de proaspat copt in casa. Mmm. O foarte simpla vindecare. 
 

19. Perspectiva. De multe ori, cele mai grave dizarmonii apar din cauza adoptarii si sustinerii prea puternice a unui singur punct de vedere, a unei anumite atitudini care odata, in trecut, s-a dovedit valabila si folositoare. Schimbarea e singura constanta in univers, deci pentru a trai in armonie e necesar sa renuntam la unele idei si atitudini pe care deja le-am testat in mod repetat si am observat ca nu mai functioneaza; sa ne adaptam la nou. Asta nu inseamna sa luam de bun orice e nou. In momentele de liniste interioara, vom simti glasul inimii ghidandu-ne, inspirand-ne o noua perspectiva, ba chiar insuflandu-ne entuziasm pentru urmarirea unei noi idei. 

Am incercat sa ating usor fiecare subiect. Sunt convinsa ca multe va sunt cunoscute, ba chiar sunteti experti in una sau alta. Oricum, stiu ca nimic nu suna mai bine mintii decat confirmarea si clarificarea. 

„Sunt bine asa cum sunt. Stiu ce am nevoie si cum sa imi iau. Urmez calauzirea bucuriei inimii.” 

Text : Andreea Garden, Nov. 2015

Credit Imagini: Google Images

3 gânduri despre “Pentru mine, 19 cele mai eficiente forme de terapie

  1. Mi-a plăcut felul tău de a prezenta aceste terapii pe care unele din ele, așa cum ai spus, le cunoaștem și le practicăm fără să le conștientizăm totdeauna, sau le practicăm conștient tocmai pentru că ne fac să ne simțim bine. Mi-a făcut plăcere să le citesc și felul în care le-ai prezentat și cred că pot fi de folos celor care le vor citi. Îți doresc un decembrie frumos, plin de bucurii !

    1. Mulumesc mult, doamna Georgeta, pentru apreciere! Am simtit o nevoie puternica sa le adun, ca pe un buchet, ca pe bijuterii intr-o cutie. Cred ca, in principal scriu ca sa tin eu bine minte. Va urez la randu-mi un decembrie plin de miracole.

  2. Mie mi-a fost de un real folos să aflu de unele și de a-mi reaminti de altele, pentru care vă mulțumesc. Sunt într-adevăr un buchet de reale bijuterii deoarece pot și sunt un sprijin de nădejde, acțiuni simple și proaspete cum bine ați subliniat. O weekend minunat !

Lasă un răspuns

